Navigation Menu+

Dieta w Hashimoto – zdrowa także dla zdrowych

Posted on Sty 8, 2017 by in diety, informacje | 0 comments

Dieta, niezbędna w chorobie Hashimoto, wspomaga leczenie farmakologiczne, jednocześnie regulując metabolizm pacjenta. Stąd jej efekt odchudzający. Przyjrzyjmy się jej nieco bliżej.

Pod kontrolą
Jeżeli oprócz wzrostu masy ciała zaobserwujemy również spadek aktywności, senność, problemy z wypróżnieniami, wypadanie włosów, miejscowe zrogowacenia naskórka i łamliwość paznokci – udajmy się do lekarza. Zleci on wykonanie badań poziomu hormonów tarczycy i wdroży właściwe leczenie. Wówczas można opracować odpowiedni jadłospis, najlepiej pod kierunkiem dietetyka. Nie wystarczy bowiem wiedzieć, co wolno a czego nie wolno jeść. Każdy organizm jest inny i ważne są nie tylko same produkty, ale także ich ilość i dobór w posiłkach.

Co jeść?
Dieta w chorobie Hashimoto jest wysokobiałkowa. Produkty białkowe, jako „gęste żywieniowo”, stosunkowo długo utrzymują się w żołądku i wymagają sporej ilości energii do strawienia. Należy jednak uważać na mleko i niektóre jego przetwory, zawierające hormony odporne na proces pasteryzacji. Trzeba też spożywać błonnik, regulujący perystaltykę jelit i mający działanie oczyszczające. Produktami zalecanymi są: mięso, jaja, ryby, owoce i warzywa oraz pełne ziarna zbóż, orzechy i kiełki. Spożycie tłuszczu ogranicza się do oleju rzepakowego, lnianego i z pestek dyni, oraz niewielkiej ilości masła. Liczba posiłków w ciągu dnia to 4-5, a składać się powinny z produktów prostych, nieprzetworzonych i bezwzględnie świeżych.

Czego nie jeść?
Z diety wykluczamy dania typu fastfood, gotowe potrawy konserwowane, wędliny wysokowydajne, słodycze wytworzone przemysłowo, tłuszcze utwardzane, chipsy, słodkie napoje gazowane, pieczywo z mąki oczyszczonej. Powszechnie uważa się, że w chorobie Hashimoto nie wolno spożywać produktów zawierających goitrogeny – substancje wolotwórcze, zaburzające wchłanianie jodu. Tymczasem dotyczy to tylko chorych z niedoborem jodu, którego zwykle wszyscy mamy pod dostatkiem, używając w kuchni soli jodowanej. Jedynym zakazanym produktem bogatym w goitrogeny jest soja i jej przetwory, stymulujące wzrost estrogenu.

Przykładowy jadłospis
I śniadanie: szklanka świeżego soku z pomarańczy, jajko na miękko, kromka pełnoziarnistego pieczywa, kilka orzechów włoskich.
II śniadanie: kanapka z rybą wędzoną, strąk papryki, banan.
Obiad: krem z brokułów, grillowana pierś z kurczaka, grillowane warzywa, sałata zielona.
Podwieczorek: mandarynka, jabłko, jogurt naturalny.
Kolacja: kanapki z szynką lub polędwicą, ogórek kiszony.

Dzienna porcja wody powinna wynosić minimum 2 litry.

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *